miércoles, 27 de mayo de 2015

Fem el canvi de bolquers!

Bon dia! Avui parlarem sobre el canvi de bolquers a l'escola i a casa.

Des de la nostra escola intentem fomentar el moviment lliure de l'infant, i això s'ha de transmetre en tots els àmbits, no només a l'hora de jugar.

La doctora Emmi Pikler és la impulsora d'aquesta pedagogia de moviment lliure, i ens diu que el canvi de bolquer o de roba és un moment íntim entre el/la cuidador/a i l'infant. A més, al ser rutinari, és un bon moment per crear un vincle que afavorirà l'aprenentatge i l'autoestima de l'infant. Hem de tenir en compte que és quelcom que atenta en contra del seu espai i el seu benestar, per tant hi ha d'haver respecte cap a l'infant i consciència de que és un agent actiu en el procés i que, per tant, és important donar-li seguretat i afectivitat.

A continuació donarem uns consells que poden ser útils, tant a l'escola com a casa:
  • Utilitzar sempre el mateix lloc: l'infant se sentirà segur i podrà concentrar-se en la comunicació amb l'adult i podrà treure el màxim partit d'aquest moment.
  •  Mantenir una comunicació: ha de ser tant visual com física. Podem anar explicant-li què és el que li estem fent, això li donarà seguretat. A més anirà aprenent el seu esquema corporal a través del tacte i la paraula. Al ser conscient del què està passant anirà generant una actituf més participativa, i aquest procés acabarà adquirint autonomia. 
  • Respectar els seus moviments: hem de permetre que realitzi els moviments naturals, això provocarà que se senti a gust i gaudeixi del moment.
  • Moviments suaus: l'educador/a o els pares/mares han de mantenir una actitud calmada, ja que si accelerem el ritme realitzarem moviments més bruscos i això provocarà més malestar en l'infant i, per tant, serà un moment menys agradable.
  • Intentar no variar de referent: ha de ser un moment en el que infant i adult comparteixin intimitat, i l'infant n'ha de ser el protagonista.
  • Estar en contacte amb l'infant: la continuïtat de l'activitat és important perquè no es trenqui el vincle creat. Hem d'intentar començar i acabar l'activitat sense interrupcions i no trencar el contacte físic amb ell.
  • Fer el canvi quan té les necessitats cobertes: en el cas que no es fes així, l'infant associaria el canvi de bolquers amb una situacio desagradable, de gana o son.

Quan l'infant s'aguanta de peu, podem realitzar el canvi sense que ell estigui estirat. D'aquesta manera ell podrà realitzar els moviments i així podrà anar adquirint mica en mica un bon control d'esfínters. Fins i tot podría canviar-se ell sol el bolquer quan estigués disposat a fer-ho.

És bo seguir el seu ritme i respectar-lo, per tal que adquireixi seguretat en si mateix i que realitzi els processos quan estigui realment preparat per fer-ho.


No hay comentarios:

Publicar un comentario